weekendje Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Iris Boom - WaarBenJij.nu weekendje Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Iris Boom - WaarBenJij.nu

weekendje Wenen

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 September 2013 | Oostenrijk, Wenen

Dit weekend heb ik mijn eerste trip gemaakt vanuit Budapest, Wenen. Omdat Wenen maar 3 uur van Budapest ligt, was die wel iets wat we zelf konden regelen. Eerst mensen vinden om mee op pad te gaan, uiteindelijk kwamen we uit op een groep van 8 mensen, en de 9e voegde zich later bij ons. We waren een beetje laat met alles boeken, de woensdag ervoor (we gingen op vrijdag weg), dus niet al het vervoer was nog beschikbaar. Gelukkig vonden we Eurolines en voor nog geen 17 euro had je een retourticket. Dit is overigens nog goedkoper dan een retourtje Heerenveen - Groningen. Natuurlijk moesten we ook nog een slaapplek hebben, gelukkig hadden we al een tip gekregen van anderen, namelijk het Wombats hostel, wat redelijk in het centrum ligt.
Omdat ik en Ela nog naar college moesten op vrijdag konden wij pas de bus van 15.30 nemen en waren we dus pas om 18.30 in Wenen. Een ander deel van de groep ging al om 7 uur in de ochtend! en 2 andere meiden om 11.30. Omdat Ela en ik als laatste waren, hadden wij al alle aanwijzingen gekregen over hoe we bij het Hostel moesten komen. Wenen heeft een super goed metro stelsel, dus dit was geen probleem. Bij het hostel aangekomen, zijn we meteen naar het centrum gegaan waar Merith, Anabel en Grace op ons wachtten in Vampiano's een lekker en goedkoop restaurant. De anderen die al om 7 uur waren vertrokken, waren op dat moment naar de opera naar een Mozart concert. Na het eten zijn we op zoek gegaan naar een leuke kroeg en kwamen we uit bij een Australische pub. Omdat iedereen vrij moe was, zijn we maar optijd naar het hostel gegaan en gaan slapen. Dezelfde 3 die naar de opera gingen, hadden kaartjes voor zaterdag voor een paardenshow in de Spaanse rijschool. Dus weer gingen we onze eigen weg, en zijn we maar gaan shoppen en ondertussen wat mooie gebouwen gaan bekijken. Het was wel meteen duidelijk dat je toch wel in een wat meer Westers land zit, met veel modernere gebouwen en geen (nauwelijks) daklozen. Voor de lunch hebben we met z'n allen afgesproken en zijn we naar het Wienerschnitzel restaurant van Wenen geweest. Omdat we al zagen dat de schnitzels heel groot waren, heb ik de mijne gedeeld. Daarna zijn we naar het Sisi kasteel/paleis geweest. Achter het paleis zat een enorme tuin en een heuvel die je omhoog kon, boven aangekomen had je een super uitzicht over de hele stad. Hierna gingen we terug naar het hostel om een powernap te doen. Toen kwam de laatste jongen aan. 's Avonds gingen we naar een restaurant waar ze hun eigen bier brouwen, en daar stonden ze om bekend. Na het eten besloten Ela, Anabel, Merith en ik om naar het hostel te gaan (het was inmiddels al 12 uur) en te gaan slapen, de anderen daarentegen hadden zin om uit te gaan.
Op zondag moesten we om 10 uur alweer uitchecken, en we konden daar een uitgebreid lopend buffet ontbijt eten. Anabel had de hele stad al een keer gezien en heeft een vriendin in Wenen wonen, en ging daar heen. De anderen, behalve Merith, Ela en ik, wilden heel graag naar het Sigmund Freud museum, dus wederom vertrokken we in 2 groepen. Wij hebben kaartjes gekocht voor de hop-off hop-on bus. Eerste stop: de Prater, het reuzenrad van Wenen. Het reuzenrad zit in een soort attractiepark, en ook werd hier een Oktoberfest gevierd. Een andere lekkernij die we natuurlijk wel geproeft moesten hebben waren de Mozartkugeln, die we hier gekocht hebben. Weer de bus in en snel naar een ander Paleis, Schloss Belvedere. Omdat we niet meer zo heel veel tijd hadden en de bussen maar elke 25 minuten vertrokken, hebben we hier heel snel rondgelopen en weer terug de bus in om naar het Sacher Hotel te gaan. Want naar Wenen gaan en geen sachertorte eten kan niet. Helaas konden we hier niet optimaal van genieten omdat we zo'n haast hadden, we wilden namelijk ook de rode lijn nog zien. Dus snel eten, thee drinken en rennen naar de bus. Om kwart over 4 hadden we afgesproken in het centrum met de anderen, nu ging de rode lijn precies langs dat punt, dus konden we hier mooi uitstappen.
Tijd (te vroeg) om avond te eten, we moesten namelijk nog weer terug naar het hostel en weer terug naar de bus, die vertrok om 19,30. Omdat ik nog vol zat van die sachertorte heb ik gevraagd mijn hamburger in te laten pakken, zodat ik ook nog wat had voor de terugweg.
Om half 8 was het alweer tijd om terug te gaan naar Budapest, en iedereen lag in de stoelen te slapen.
Wenen is een super mooie stad en het was zeker de moeite waard om er heen te gaan.