De eerste weekjes - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Iris Boom - WaarBenJij.nu De eerste weekjes - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Iris Boom - WaarBenJij.nu

De eerste weekjes

Blijf op de hoogte en volg Iris

24 September 2013 | Hongarije, Boedapest

De eerste twee weken van college zitten er alweer op. De manier van college geven is toch wel wat anders dan ik gewend ben in Nederland. In plaats van 3 vakken per blok, heb ik nu 5 vakken die ik het hele semester heb. Van elk vak heb je 3 uur college achter elkaar, wat wel erg lang is. Daarnaast heb je voor een aantal vakken niet eens een boek nodig, of helemaal geen tentamens te maken. Maar ook dit went wel en komt allemaal goed.
Ons appartement is nu inmiddels bijna helemaal klaar, de laatste spulletjes moeten nog gebracht worden.
Vrijdag 13 september (oehoeeeh) was Merith jarig, dus om dat te vieren zijn we donderdagavond naar een kroegje geweest waar ze allemaal papiertjes overal hebben hangen waar mensen wat op hebben geschreven. Dit konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan en hebben dus ook iets opgehangen. Om 12 uur werd er ineens happy birthday gezongen, helaas was dat voor een andere man die er ook was, maar wij deden gewoon alsof het voor Merith was. Vrijdag hebben we een super lekkere chocolade taart gehad jumjum. 's Avonds uiteten en daarna uit, op naar de oh zo bekende bar Instant. Daar aangekomen viel dit ons erg tegen, er waren maar 3 kleine dansruimtes waar je heel opgepropt tussen alleen maar Hongaren stond. Dus hebben we besloten om naar Morrisons te gaan. Na een paar minuten lopen waren we bij Morrisons Opera, nee dat was niet de goeie, we moesten naar Morrisons 2. Dit was echter nogal een eindje van Morrisons Opera af, dus maar met de bus. De nachtbussen gaan alleen niet heel vaak, en dus moesten we 15 minuten wachten, hierdoor waren we een beetje uit de partymood en hebben we besloten om met de taxi terug te gaan. Omdat we met z'n vieren waren, konden we voor nog geen 2 euro terug naar huis. Uiteindelijk was het ook niet zo erg dat we weer vroeg in onze bedjes lagen, want de volgende dag moesten we weer vroeg ons bed uit, want we gaan naar Visgrad.
Visgrad is een dorpje ongeveer een uur van Budapest. Simone was hier met de auto, net als nog een andere Duitse jongen, dus in totaal zijn we met z'n 8en op pad gegaan. Anna ( een ander Duits meisje) had in haar boekje gelezen dat er onderweg nog een leuk dorpje was. Nou prima, daar aangekomen was er niks anders dan een kerk en uitgestorven straten. Het was die dag heel koud, 11-13 graden met veel regen en wind. (Gelukkig hadden we onze mooie roze IKEA paraplu!) En wat wil je het liefst als je het koud hebt, warme chocooo. Dit was echt een van de meest lekkere warme chocolademelk die ik ooit heb gehad! Daarna op naar Visgrad, maar eerst met een ferry over de Donau. In Visgrad was een kasteel, na even zoeken hadden we hem gevonden. Het kasteel zelf stelde niet zo veel voor helaas, maar het uitzicht was echt super mooi!
Daarna hebben we nog even tussen de middag bij een soort snackbar gegeten en zijn we weer terug naar huis gegaan. Onderweg kwamen we langs een Lidl en Aldi, en omdat we dit kennen, hebben we meteen groots ingeslagen, we hadden immers een auto.
Zondag zijn we weer naar de IKEA gegaan, want de vorige keer hadden ze net die spiegel die wij wilden niet. Daarnaast moest ik ook mijn lamp omruilen, want hij gaf heel weinig maar wel heeeeeel rood licht.
Daarna zijn Merith, Anabel (Duits meisje) en ik naar de Gellert heuvel gegaan. Vanaf hier heb je heel mooi uitzicht. We waren er rond half 7. Rond kwart over 7 begint het donker te worden, dus hebben we nog wat gedronken om te wachten tot het donker werd. Toen gingen alle lichtjes aan en zag het er heel mooi uit.
Op maandag was er een groot touwtrekwedstrijd op de brug bij ons huis. De hele brug was afgesloten hiervoor. Van het touwtrekken zelf hebben we niet veel kunnen zien, omdat het heel erg druk was. Achteraf hoorden we dat er meerdere mensen met botbreuken en verbrande handen naar het ziekenhuis zijn gebracht.
Vrijdag was het dan zover, m'n eerste bezoek, namelijk mama en oma! Dit was heel fijn om weer familie in het echt te zien en te spreken. Omdat ik eerst nog les had, zijn we nogal laat gaan lunchen en daarna naar de Szechenyi badhuis gegaan. Daarna heb ik mijn appartement laten zien en zijn we Hongaars gaan eten, dit werd ook wel tijd want in die 3 weken had ik nog steeds niets Hongaars gegeten. Op zaterdag en zondag hadden we kaartjes voor de hop on hop off bus. Op zaterdag hebben we vooral in de bus gezeten om te kijken waar we wilden uitstappen op zondag. Zondag was het beter weer en zijn we naar de burcht geweest, waar ze op dat moment een film aan het opnemen waren. Daarna zijn we naar de Gellert heuvel geweest. Inmiddels was het alweer tijd om te lunchen, dus zijn we bij het Parlementsgebouw uitgestapt en hebben we goulash soup gegeten. We hadden ook 1 ritje met de boot erbij, dus op naar de boot en een rondje over de Donau. De bussen reden maar tot ongeveer 6 uur dus was het tijd om weer terug te gaan naar mama en oma's hotel wat bij het Heldenplein lag, en daar stopte de bus vlak bij. Er was een heel groot feest dit hele weekend met paardenracen op het Heldenplein, dus mama en ik zijn nog even wezen kijken. Rond half 7 zijn we naar een restaurantje gegaan om voor de laatste keer samen te eten. Maandag hebben we nog met z'n 3en geluncht en toen moesten we alweer afscheid nemen. Ik had gelukkig nog 2,5 uur tussen mijn colleges zitten om dit te doen.
Morgen ga ik naar een optreden van Selah Sue, ik ken haar eigenlijk niet echt, maar het was maar 13 euro en ik ga met een paar een andere meiden dus dat wordt wel heel gezellig, ik moet alleen eerst maar even een paar liedjes gaan luisteren.
En als het goed is gaan we vrijdag tot en met zondag naar Wenen!

• 01 Oktober 2013 - 21:18

Marianne :

Hey Iris,

Zo te lezen vermaak jij je goed daar! Leuk om jouw belevenissen te lezen! Veel plezier nog!

Liefs Marianne