Eindelijk tijd om te settelen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Iris Boom - WaarBenJij.nu Eindelijk tijd om te settelen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Iris Boom - WaarBenJij.nu

Eindelijk tijd om te settelen

Blijf op de hoogte en volg Iris

10 September 2013 | Hongarije, Boedapest

Na anderhalve week heb ik dan eindelijk tijd om alle gebeurtenissen op te schrijven.
Alle voorbereidingen voor deze grote stap, het studeren in Boedapest, begonnen al heel vroeg; tickets boeken en een plaats vinden om te slapen de eerste dagen. Omdat Corvinus University geen campus heeft, moest ik zelf op zoek gaan naar een appartement. Na alle verslagen van vorige exchange studenten te hebben gelezen, kwam ik erachter dat het het handigst is om eerst een paar dagen in een hostel te zitten en om daar dan naar huisgenoten en een appartement te gaan zoeken. Gelukkig werden er veel tips van hostels gegeven, en heb ik besloten om naar Casa dela Musica te gaan.
Ongeveer anderhalve week voor ik zou vertrekken, kreeg ik een berichtje op facebook van Merith, die ik al een keertje ontmoet had tijdens een ESN event in Groningen. Ze vroeg of ik al een huisgenoot had, en omdat ik dat nog niet had, hebben we besloten om samen iets te gaan zoeken. Toen kwamen we er ook nog achter dat we in hetzelfde vliegtuig zaten, dus toen hebben we ervoor gezorgd dat we stoelen naast elkaar hadden. Op het vliegveld aangekomen, was daar ook Jessika. Jessika had ik ook op datzelfde event al ontmoet. Gelukkig was er meteen een klik tussen ons alle drie. In Boedapest aangekomen, moest Jessika wachten op haar toekomstige huisgenootje, Jenna uit Finland. Merith en ik zijn toen met de airport shuttle naar mijn hostel gebracht. Omdat Merith het hostel pas een paar dagen voor vertrek heeft geboekt, was er geen plaats meer in Casa dela Musica, dus kwam zij terecht in Bazar hostel, ongeveer 5 minuutjes lopen van de mijne. Dus tijd om in te gaan checken, hier kreeg ik even een space momentje, want ik kon mijn ID niet vinden, na eventjes zoeken vond ik hem gelukkig. Ik zat 2 nachten op een kamer met 10 meisjes, wat voor mij toch wel iets te veel is. Snel mijn koffers dumpen en op naar Merith's hostel. Omdat we al om 7 uur 's ochtends vlogen waren we al rond 11 uur bij haar hostel en het was pas mogelijk om rond 13/14 uur in te checken, hebben we hier gebruik gemaakt van de computers en zijn we meteen het internet opgedoken om te gaan zoeken naar appartementen. Na uren zoeken en berichtjes sturen en bellen, hebben we 3 bezichtigingen voor die avond weten te krijgen. Maar omdat we de stad natuurlijk nog niet kennen, hadden we geen idee hoe ver alles lopen was, en toen zagen we de eerste opstopping al en waren we 15 minuten te laat bij de eerste bezichtiging. Het appartement zag er prima uit, alleen moesten we dan nog iemand anders vinden want het was voor 3 personen, dus op naar de volgende. Deze was toch verder van het centrum dan we dachten en hebben dus maar besloten om ook deze niet te nemen. Omdat we telkens te laat waren, hebben we de derde maar afgebeld want die was weer helemaal aan de andere kant van de stad.
Weer aangekomen in Merith's hostel, kreeg ze het een beetje moeilijk, ze zag het allemaal even niet meer zitten met die kamers en het hostel. Nadat ze wat rustiger was, zijn we maar een pizza gaan eten, en daarna beide naar onze kamer. De volgende dag zijn we maar weer vroeg opgestaan om verder te zoeken, we hadden al een bezichtiging geregeld de dag ervoor, dus we hadden in ieder geval iets. Maar omdat het zaterdag was, waren alle makelaars dicht, en veel websites vielen dus al af, desalniettemin hebben we duizenden mailtjes gestuurd. De kamer die we gingen bekijken was zooo afschuwelijk dat we alweer helemaal chagerijnig waren. 's Avonds hebben we met Jessika en Jenna afgesproken om wat te gaan eten. We liepen naar de basiliek waar allemaal leuke tentjes waren, na het eten nog een lekker ijsje in de vorm van een bloem!
Zondag hadden we weer 2 bezichtigingen, maar hier moesten we ook weer 1 iemand vinden bij de een, en bij de andere moesten we met 2 jongens samenwonen, waarvan we er eentje nog niet eens gezien hebben. Na wat getwijfel, hebben we toch besloten om verder te blijven zoeken.
Maandag begon de orientation week op de universiteit, hier kregen we de presentaties over de belangrijkste dingen die we moesten weten. Na de presentaties konden we ons gebruikersnaam en wachtwoord en studentenkaart (wat in werkelijkheid een groot vel papier is) ophalen. Aangezien er zo'n 300/400 studenten waren, was het erg druk en duurde het dus heel lang. Ook hebben we een ESN kaart gekocht, waarmee je allemaal kortingen kan krijgen voor ESN events. We hebben ons daarom ook maar meteen aangemeld voor een kroegentocht en een weekendje naar het Balatonmeer, zo kunnen we meer mensen ontmoeten. Ook kregen we een Hongaarse simkaart voor onze telefoon, dus nu konden we dan eindelijk goedkoop bellen. We vonden ook dat het wel tijd werd voor een openbaar vervoer kaart, als student kan je voor ongeveer 13 euro een maandkaart kopen, en die is geldig voor alles. 's Avonds was er een rondleiding door de universiteit met allemaal rare spelletjes, hier ontmoette ik alweer veel nieuwe mensen. Hierna gingen we een stuk lopen en kwamen we uit op iets wat leek op een parkeerplaats, echter hier was een hele buitenbar met schommelbanken, fatboys en heel veel tafeltjes.
Dinsdag hadden we weer een bezichtiging, het appartement was echt super mooi, alleen toen zei de makelaar ineens dat hij had gezegd dat het pas vanaf oktober beschikbaar was, wij beiden waren er zeker van dat wij hier niks van af wisten, dus weer een teleurstelling. Maandag tijdens de introductie hadden we een meisje, Simone, ontmoet, en ze wist dat wij nog op zoek waren. Dinsdag stuurde ze ons een smsje om te zeggen dat ze (Simone en Michaela, 2 Duitse meisjes) een appartement hadden gevonden voor 4 personen, we moesten wel snel zijn, maar we waren er op tijd. Dit appartement was héél groot, het nadeel was, er waren geen meubels, want het was een gerenoveerd huis. Toch hebben we ermee ingestemd, maar we wouden zeker weten dat alles zou komen, dus wij als Nederlanders waren een beetje veeleisend voor Hongaarse begrippen, maar we hebben het voor elkaar gekregen om alles in het contract te krijgen.
Woensdag zijn we voor het eerst uitgegaan, samen met Jess en Jenna, op naar HelloBaby bar, dit was in Oktogon, wat nogal ver weg van ons, dus zijn we met de bus heengegaan. Omdat we allemaal nog steeds niet echt goed hebben kunnen slapen en lange, uitputtende dagen hadden, zijn we niet te laat weer terug gegaan. Omdat we geen zin hadden om te lopen zijn we met de taxi terug gegaan.
Donderdag was de kroegentocht, wij dachten nah dat begint pas rond 9/10 uur. Helaas kwamen we erachter dat het al om 6 uur begon (op dat moment was het al half 5..) Omdat we op het Margaretha eiland waren moesten we weer snel terug naar onze hostels om ons om te kleden. Omdat er werd gezegd dat er snacks waren hebben we ons avondeten maar laten zitten. Dit was helaas een grote fout, want pas bij de derde kroeg kregen we patat, en we vielen dus ook allemaal als beesten aan. Uiteindelijk heb ik misschien 20 patatjes kunnen eten. Om 1 uur hadden we het wel weer gezien en zijn we weer naar huis gegaan.
Vrijdag vonden we het tijd om wat te relaxen en zijn we samen met J&J naar een van de vele badhuizen geweest. Dit was een goede keuze, want het was echt heerlijk!
s' Avonds hebben we met de huisbaas afgesproken en hebben we de sleutels gekregen en de contracten getekend. We konden er pas vanaf zondag in, maar omdat we toch nog naar het Balatonmeer gingen, maakte ons dit niet uit. We moesten alleen wel uit ons hostel zaterdagochtend, dus wat moesten we met onze spullen doen. Gelukkig konden onze vriendinnen J&J op onze spullen passen, die inmiddels al een super mooi appartement hadden gevonden 1 straat achter ons :). Nu moesten we dan toch maar een keer onze koffer opruimen, dit was echter heel moeilijk voor mij en heb dit dan ook na 5 minuten opgegeven en heb alles er ingepropt. Omdat Merith en ik hadden beloofd voor hen te gaan koken moesten we ook nog boodschappen doen. Uiteindelijk hebben we pas om half 11 kunnen eten. Daarna snel naar huis en slapen. 's Ochtends vroeg opstaan en uitchecken en op naar de bussen. Rond 9/10 uur vertrokken we naar het Balatonmeer, daar aangekomen was het eerste wat we deden een boottocht. Gelukkig hadden we super mooi weer en was dit dus ook zeer geslaagd. Daarna opnieuw een uur in de bus om naar het hostel te gaan. Er waren 4,5 en 6-persoons kamers, en hebben we samen met nog 4 Duitse meisjes een kamer gedeeld. Toen iedereen z'n spullen in de kamers had, gingen we weer rare spelletjes spelen. Daarna zijn we naar een wijnproeverij geweest, hier werden we verwelkomt met een Palincka shotje, wat heel vies was. Daarna kregen we 4 wijnen te proeven. Omdat ik echt alleen maar van hele zoete wijn houd, heb ik alleen de 3 zoete witte wijnen gehad. Hier was ook het "restaurant" waar we gingen eten. Het was allemaal helemaal Hongaars met volksmuziek en onbeperkt wijndrinken, wat ook aan mij voorbij is gegaan aangezien ook deze wijnen weer niet zoet waren. Gelukkig was er genoeg water voor mij over. Er kwamen grote schalen met vlees op tafel, wat allemaal erg lekker was, maar ook veel te veel voor 5 meisjes. Na het eten zijn we weer terug gegaan naar het hostel en daar was het feest. Om 2 uur hadden Merith en ik het wel weer gezien en hebben we besloten om te gaan slapen, de andere meisjes waren inmiddels al in diepe slaap.
Rond half 10 konden we ontbijten, hier kregen we 2 bolletjes en 2 worsten die er nogal rauw uitzagen, maar met wat mosterd was het allemaal eetbaar. Annabel, een van de meisjes die bij ons op de kamer sliep, is vegetarisch en kreeg dus alleen maar droog brood. Daarnaast was de thee net water met kilo's suiker. Lekker Nederlands blijf ik nog even klagen, want we kregen geen water. Voor Nederlandse begrippen is het water hier niet lekker, het komt ook wit uit de kraan. Dus wij vragen of we nog wat flessen water konden krijgen, maar nee, het kraanwater is prima, dus drink dat maar. Gelukkig had ik zaterdagochtend 2 grote flessen water gekocht, en had ik er nog 1 over, dit heb ik dan wel weer heel lief gedeeld met wat mensen.
We konden kiezen waar we heen wilden gaan, een kasteel of een "spa". Ik zat heel erg te twijfelen maar het toch maar voor de "spa" gekozen. Het was een meer dat natuurlijk gewarmd was, het was ongeveer 33 graden warm, wat natuurlijk erg lekker is. Daarna was het tijd om te lunchen, hier is het blijkbaar normaal om om 4 uur nog te lunchen, we kregen wel een enorme maaltijd wat ik niet helemaal op kreeg, aangezien ik net een ijsje gegeten had. Dat was alweer het einde van het weekend en moesten we nog 2,5 uur terug in de bus, waar iedereen helemaal total loss was en lag te slapen. Weer terug in Boedapest konden we dan eindelijk in ons eigen appartement! Wat was dat fijn, eerst onze koffers halen, wat eten nog een paar boodschapjes doen, want wc-papier, water en brood en wat beleg is natuurlijk wel handig. Natuurlijk waren we er alle 4 aan toe om lekker te douchen, en om half 1 lag ik dan eindelijk in mijn eigen bedje. Helaas ging 's ochtends om kwart over 6 de wekker alweer, want om 8 begon mijn eerste college alweer, en mijn laatste eindigde om 8.40 's avonds, dus weer een erg lange en vooral vermoeiende dag.
Het appartement is nog niet helemaal klaar, maar er wordt telkens nog weer wat gebracht en gemaakt. Maar we hebben in ieder geval iets en hoeven we niet naast alle andere daklozen op straat te slapen.


  • 10 September 2013 - 19:14

    Erica Koomen:

    lekker gedetailleerd. Ben nu helemaal op de hoogte. Geniet van je tijd in Hongarij.
    Dikke kus, Erica

  • 10 September 2013 - 19:20

    Eddy:

    Boeiend verhaal en erg leuk om op deze manier je ervaringen met ons te delen.

  • 10 September 2013 - 20:18

    Marry Koomen:

    Lieverd, je kan wel boeken gaan schrijven. Leuk hoor en zo uitgebreid . Ga zo door, dikke zoen van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Iris

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 7113

Voorgaande reizen:

10 September 2013 - 21 December 2013

Studeren in het Boedapest

10 September 2013 - 21 December 2013

Boedapest

Landen bezocht: